تلگرام اینستاگرام 021-44985757-8 شماره تماس

صنعت چینی یا صنعت جهانی

در طی سه دهه گذشته ، صنایع چین بعنوان مولد اقتصادی توانست نه تنها بازار مصرفی یک میلیارد ودویست میلیونی چین را مسخر نماید ، بلکه همه پنج قاره دیگر را با هر درخواست وتقاضا ودر همه زمینه ها بی بهره نگذاشت . شاید هیچ کس فکر نمی کرد که روزی فرارسد ، تا در زندگی روزمره وپرطمطراق آمریکایی ها واروپایی ها که خود را مظهر فن وتکنولوژی میدانند اجناس چینی مطابق با استانداردها وقوانینشان از رگ گردن به آنها نزدیکتر گردد !

در طی سه دهه گذشته ، صنایع چین بعنوان مولد اقتصادی توانست  نه تنها بازار مصرفی یک میلیارد ودویست میلیونی چین را مسخر نماید  ، بلکه همه پنج قاره دیگر را با هر درخواست وتقاضا ودر همه زمینه ها بی بهره نگذاشت . شاید هیچ کس فکر نمی کرد که روزی فرارسد ، تا در زندگی روزمره وپرطمطراق آمریکایی ها واروپایی ها که خود را مظهر فن وتکنولوژی میدانند اجناس چینی مطابق با استانداردها وقوانینشان از رگ گردن به آنها نزدیکتر گردد ! 

صنعت خودرو سازی چین با سابقه ایی کم ولی با انگیزه ایی زیاد ، این راه را با بهره گیری از دانش وتکنولوژی شرکتها وافرادی در جهان که سابقه ایی یکصد ساله را در کارنامه خود یدک میکشند باز نمود و افقی را برای دنیا ترسیم کرد که دیگر مقابله با سهم خواهی شرکتهای خودرو ساز چینی که اکنون بین المللی هم شده اند ،‌کاری بسیار دشوار شده است.

گروه هلدینگ ژیانگ جیلی ( GEELY) با  خرید خردمندانه شرکت خودرو ساز سوئدی ولوو از  شرکت فورد در سال  ٬2010اولین گام خود را برای تبدیل به  یک خودرو ساز بین الملل  برداشت . همین امر وحتی با کمترین تغییرات در محصولات ،  منجر به فروش بیشتر ولوو در چین نسبت به  هر مکان دیگری و همچنین تولید پلت فرم عادی برای بالا بردن حجم تولید جیلی شد.

گام بعدی جیلی  پیروی از همان سیاستی بود که دو شرکت عظیم خودرو ساز کره ایی در ساخت سرنوشت توسعه گرایانه در طی دو دهه گذشته اتخاذ کرده بودند. جذب نیروهای متخصص و با سابقه از سرتاسر جهان وخصوصا" کشورها وشرکتهایی صاحب نام در زمینه طراحی وتوسعه خودرو ، باعث گردید تا مسیر تجربه را تا حد ممکن کوتاه نمایند. یکی از این نخبگان "پیتر هاربوری" انگلیسی تبار میباشد . او که کارنامه وتجربه درخشان در فورد و ولوو سوئد را با خود یدک میکشد ، اکنون در کسوت یک فرمانده با تجربه وکهنه کار در صنعت خودرو ، خط شکن بازار های خارج از چین شده است. 

سرگروهی که با 6 نفر در یک دفتر اجاره ای ٬طراحی جیلی را شروع کرد و هم اکنون دارای 350طراح  حرفه ای در کلان شهرهای گوتنبرگ ، شانگهای ، بارسلونا وکالیفرنیا می باشد . این ژنرال کهنه کار برای اولین گام با طراحی یک سدان لوکس منحصر بفرد ، اولین خط حمله سایر رقبا را از سال 2014 به چالش کشیده و علاوه بر استقبال بی نظیر در چین ، با تقاضای شایان توجه در سایر کشورها روبرو ساخته است. مسلماً دومین دژی که به چالش کشیده خواهد شد، بازار های اروپایی خواهد بود که نسلهای جدید سری GC و NL و FE در آینده بسیار نزدیک فاتح این زورآزمایی است . 

شاهد این مدعا ، تردید های اولیه مبنی بر اینکه آیا جیلی قادر خواهد بود بهترین بهره وری را ازتکنولوژی های اروپایی بکند یا خیر . جیلی ثابت کرد که در این زمینه یک همکار و سرمایه گذار مشتاق می باشد. از این رو  وقتی به تعداد محصولات تولید شده شرکت جیلی نگاه می کنیم به نظر می رسد که همکاری مشترک بین سوئد و چین در حال نتیجه دادن است.

کلمه جیلی که به معنای" مبارک " در زبان چینی می باشد ٬ به آهستگی در بین خودرو سازان چینی شروع به فعالیت کرده و سال گذشته به رشد فروش 22٪ در مقایسه با 4.7 ٪ کل بازار دست یافته است.

آرزوی نهایی جیلی ورود به بازار آمریکا است که با سیاستی که هم اکنون این شرکت اتخاذ کرده است تا 5 سال دیگر خودرو سازان کره ایی بایستی فکری بحال رقیب جدیشان در خیابان های اروپا نمایند  . جاییکه مردم اروپا نیز ، در مقابل وسوسه  قیمت مناسب در کنار تجهیزات جانبی بیشمار بکار رفته در خودرو یارای ایستادگی نخواهند داشت و صد البته که اگر این خودرو ها دارای  امضای همشهریان متخصص خود باشد ، هیچ تعللی در خرید دیگر جایز نخواهد بود.

پیتر هاربوری این ژنرال کهنه کار انگلیسی بعد از پیوستن  به این کارخانه عظیم چینی میگوید : جیلی و ولوو می توانند نکته های زیادی از یکدیگر بیاموزند٬  همچنین با دانشی که ما در دست داریم می توانیم مهندسی ساخت را به روش ولوو ای ها انجام دهیم و از آنجائیکه چینی ها اعتقاد دارند که کلیه امور باید به نحو احسنت انجام شود ، محصول نهایی چیزی خواهد بود که دیدگان همگان را به تحسین واخواهد داشت.

social-icoبه اشتراک بگذارید : telegram-ico facebook-ico google-ico twitter-ico linkedin-ico

مطالب مرتبط